søndag 20. mars 2011

Grovt brød

Oppskrift til 4 brød:
  • 1 liter syrnet skummet melk
  • 1 liter vann
  • 2 ss olje
  • 2 pk gjær (100 g)
  • 5 ts salt
  • 2 ts honning
  • 2 dl sesamfrø
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 2 dl linfrø
  • 6 dl hvetekli
  • 6 dl havregryn
  • 8 dl fin, sammalt rug
  • 14 dl fin, sammalt hvete
  • ca. 18 dl hvetemel 
  • Rull brødene i havregryn, solsikkekjerner og kli
Varm vann og melk til 37 grader (fingervarmt). Hell litt av væsken i en arbeidsbolle rør ut gjæren. Ha i resten av væsken og olje og tilsett salt, sukker, hvetekli, havregryn, sammalt mel og mesteparten av hvetemelet. Elt deigen til den er glatt, smidig og slipper bakebollen, 5-10 min i kjøkkenmaskin og 10-15 min for hånd. Dekk med plast og la deigen heve i 45-50 min, til dobbel størrelse.

Ha deigen over på et melet bakebord, del den i to emner og kna til den blir smidig og form til brød. Rull brødene i havregryn, kli og solsikkekjerner før de legges i smurte former eller på stekeplate. Dekk med plast eller et klede og la brødene heve i 30-40 min.

Stek brødene på nederste rille i forvarmet ovn ved 200 grader i ca 40 min. Avkjøl brødene på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar